Thursday, February 12, 2009

memahami rasa bersalah

Setiap manusia memiliki system nilai bagi dirinya sendirinya, sesuatu yang di bawa sejak manusia pertama kali di lahirkan ke muka bumi dan tidak dapat di cabut atau di gantikan. System penilaian ini dimiliki oleh setiap orang sesuai dengan minda kesedarannya. Salah dan benar yang mengerti sepenuhnya adalah pribadi kita sendiri.

Ketika seseorang melakukan kesalahan, meskipun tanpa ada orang lain yang mengetahuinya namun dirinya sendiri sudah mampu memahami kesalahan tersebut. Sekalipun akan ada cara pembelaan diri namun alam bawah sedar kita tetap tidak mampu

Rasa bersalah adalah sesuatu yang secara normal dan alamiah muncul ketika seseorang bertindak tidak sesuai dengan system penilaian peribadi. Rasa bersalah adalah salah satu emosi yang muncul yang bukan untuk di singkirkan atau di sangkal tapi untuk di fahami di mana terletaknya kesalahan dan pengaruh nya atas tanggung jawab yang harus dipikul akan tindakannya tersebut.

Ketika anda merasa melakukan kesalahan terhadap orang lain maka anda akan meminta maaf untuk menghilangkan rasa bersalah anda, lalu jika anda melakukannya pada diri anda sendiri, apa yang harus anda lakukan? Tentu saja jawabannya adalah anda harus memaafkan diri anda sendiri. Tentu saja tidak mudah, kerana kadang memaafkan orang lain lebih mudah daripada memaafkan diri anda sendiri. Namun anda patut terus mencuba untuk memaafkan diri anda sendiri, kerana ketika anda tidak memaafkan diri anda sendiri anda hanya menambah beban yang semakin berat ke dalam hidup anda, dan beban yang berat hanya akan membuat langkah anda terhambat untuk berlari mengejar masa depan yang anda impikan.

Tidak ada manusia yang sempurna, dan kesalahan seseorang tetap terjadi maka perlu ada pada pemahaman yang lebih baik dan lebih bijaksana mengenai kehidupan. Sedarilah bahwa anda tidak sempurna namun juga tidak cacat untuk mampu bijak terhadap diri sendiri.

Jika anda yakin bahwa tuhan maha penyayang dan pengampun, maka mintalah pada nya agar anda mampu memaafkan diri anda sendiri. Tidak ada yang dapat membantu anda mengatasi rasa bersalah anda selain dengan memaafkan diri sendiri dengan kekuatan yang tuhan berikan untuk anda......

No comments: