Tuesday, September 15, 2009



Haruskah kuulangi lagi
Kata cintaku padamu yakinkan dirimu
Masihkah terlintas didada
Keraguanmu itu susahkan hatimu

Tak akan ada cinta yang lain
Pastikan cintaku hanya untukmu
Pernahkah terbersit olehmu
Akupun takut kehilangan dirimu

Ingatkah satu bait kenangan
Cerita cinta kita tak mungkin terlupa
Buang semua angan mulukmu itu
Percaya takdir kita aku cinta padamu

Tak akan ada cinta yang lain
Pastikan cintaku hanya untukmu
Pernahkah terbersit olehmu
Akupun takut kehilangan dirimu

Akankah nanti
Terulang lagi
Jalinan cinta semu
Dengar bisikku
Bukalah mata hatimu

Sunday, August 9, 2009

Untuk renungan bersama... mungkin ade hikmah disebaliknya.. "I LOVE U"




1. Anda mengetahui yg anda merindui seseorang apabila jantung anda berdegup pantas ketika teringatkan dia. Dan walaupun sekadar "Hai" daripada dia mencukupi sebagai penenang.
Ulasan: anda mungkin menaruh hati kepadanya, cuma anda tidak menyedarinya ataupun anda tidak mahu menerimanya sebagai kenyataan.

2. Jangan jadi terlalu baik, saya akan merindui kamu. Jangan terlalu mengambil berat, saya mungkin menyukai kamu. Jangan jadi terlalu 'sweet', saya mungkin jatuh hati kepada kamu. Amat sukar untuk saya menyayangi kamu jika kamu tidak mahu membalasnya.
Ulasan: seseorang yang membuat kamu jatuh hati kepadanya sebenarnya menyayangi kamu lebih daripada kamu menyayangi dia.

3. Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu, tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih.. terimalah kenyataan itu dan sekurang2nya dia pernah membahagiakan kamu.
Ulasan: Masa akan menentukan segalanya, jika dia ditakdirkan bersama anda, dia akan kembali.

4. Jangan melarikan diri dari 'cinta' apabila ia berada di hadapan kamu. Jangan melarikan diri daripadanya kerana suatu hari nanti, kamu pasti akan teringatkannya kembali dan menyesali perbuatan kamu itu.
Ulasan: hargai orang yang menyayangi kamu, bukan mudah untuk mencari orang yang menyayangi kita. yang paling berharga ialah hati yang ikhlas.

5. Penyesalan terbesar dalam hidup ialah risiko yang kita tidak ambil. Jika anda merasakan sesuatu itu akan membuatkan anda bahagia, maka teruskan. Ingatlah bahawa kita akan melalui semua ini hanya sekali, mungkin tiada lagi peluang kedua.
Ulasan: Masa tidak menunggu kita. Jika anda rasakan anda telah bertemu dengan orang yg sesuai, maka hargailah dia, jangan biarkan dia berlalu begitu sahaja. Jangan bertangguh kerana takut. Cubalah dahulu atau anda akan menyesal kerana membiarkan ia berlalu begitu sahaja. Tiada sesiapapun yang tahu apakah yang membuatkan anda benar2 bahagia.

6. Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yg satu lagi, "Saya air mata seorang gadis yang menyayangi seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?". Jawab titis air mata kedua tu, "Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yg menyayangi saya berlalu begitu sahaja."
Ulasan: Tiada sesiapapun yang simpati kepada orang yang sengaja membiarkan peluang pergi begitu sahaja tanpa berusaha untuk mendapatkannya atau mempertahankannya. Kita selalunya tidak menghargai seseorang yang hampir atau menyayangi kita sehingga dia pergi meninggalkan kita; kemudian kita akan sedih dan menyesal mengingatkannya.

7. Terdapat banyak bebintang di langit tetapi hanya satu sahaja yang begitu menyerlah sehingga dapat menarik perhatian anda. Dari kalangan yang anda pilih untuk abaikan ialah sebutir bintang yang sanggup menyinari anda walau diamana sahaja anda berada.
Ulasan: Bahagian 1: orang yang bersama anda ketika ini mungkin bukanlah orang yang benar2 anda sayangi.
Bahagian 2: terdapat orang yang tahu dia tidak dapat bersama kamu ketika ini tetapi masih menyayangi kamu sepenuh hatinya, fikirkanlah.

8. Lawaknya bila kita meletakkan standard untuk orang yg bakal kita sayangi, tetapi jauh di sudut hati, kita tahu yang orang yg kita sayangi itu terkecuali daripada standard itu. (don't be too choosy!)
Ulasan: kita amat kritikal terutamanya kepada orang yg kita sukai atau sayangi kerana kita mahukan yang terbaik untuk diri kita. Tetapi sebenarnya kesempurnaan dan hubungan terbaik dapat dicapai dengan berusaha bersama. Ia bukanlah terletak kepada satu individu sahaja.

9. Cinta itu membuatkan anda gembira walaupun ia sering melukakan. Cinta itu istimewa jika ia diberikan kepada orang yg bertuah.
Ulasan: Jika anda bertemu seseorang yang benar2 menghargai anda, maka dia berhak mendapat kasih anda.

10. Menyayangi/mencintai itu umpama bermain piano. pertama, kita bermain ikut peraturannya. Kemudian, lupakan peraturannya dan main ikut hati.
Ulasan: kepercayaan terhadap pasangan adalah amat penting. Untuk mempercayai seseorang yang anda sayang/cintai, anda mestilah membuat dia mempercayai anda dahulu. Yakin terhadap diri sendiri dan pasangan anda. Jangan buat mereka ragu-ragu terhadap anda dan jangan ragu-ragu terhadap mereka.

11. Apa kata seseorang memberitahu anda ini " saya tidak percaya dengan courtship (mendapatkan perhatian bagi memenangi seseorang). Ia cuma membuang masa sahaja. Jika saya mencintai seseorang, maka saya akan meluahkan isi hati saya kepadanya. Tetapi, ada pula pengecualian bagi anda, jika anda mencintai saya, saya akan 'court' (sentiasa cuba memenangi) anda selamanya..."
Ulasan: Cinta itu memerlukan masa untuk disedari kehadirannya. Terdapat cinta pandang pertama, tetapi ia masih memerlukan masa bagi pihak satu lagi menyedarinya. Merinduinya apabila dia tiada di sisi, mengharapkan berita daripadanya apabila berjauhan...

12. Adalah lebih baik untuk berani mencintai walaupun akhirnya anda kecewa daripada tidak mahu mencintai kerana takutkan risiko atau cabaran yang bakal mendatang.
Ulasan: Jangan berputus asa apabila terdapat saingan dalam percintaan. Adalah lebih baik untuk anda mencubanya terlebih dahulu; kerana jika anda berjaya, kemenangannya itu teramat manis. Tetapi, jika anda tidak mahu/berani mencubanya, anda mungkin akan kehilangan orang yang anda sayang/cintai selamanya.

13. Anda tidak pernah kalah/kecewa dalam mencintai/menyayangi. Anda cuma kalah jika anda bertangguh.
Ulasan: Jangan takut untuk meluahkan isi hati anda kepada orang yang anda sayang/cintai. Beritahu mereka dan biar mereka buat keputusan di pihak mereka. Salah satu perkara yang paling indah dalam hidup ialah memberitahu kepada orang yang anda sayangi betapa penting dan istimewanya mereka dalam hidup anda. Dengan itu, anda akan rasa lebih yakin dan puas. Dan anda akan rasa bangga terhadap diri anda kerana anda telah menunaikan tanggungjawab anda terhadap perasaan hati anda.

14. Jangan sesekali mengkhianati perasaan hati anda kerana akibatnya, hanya anda yang akan sengsara; bukan orang lain. Salah satu cabaran paling sukar dalam hidup ialah mencari orang yang tahu segala kelemahan dan kekurangan diri anda, tetapi dia masih sangup menyayangi anda dengan sepenuh hatinya.
Ulasan: Cinta itu adalah berasaskan tolak ansur dan pengorbanan. jika dia tahu kelemahan dan kekurangan anda dan masih sanggup bersama anda dan lebih menyayangi anda, maka andalah orang yang paling bertuah! Dia layakmendapat cinta anda.

15. Ruang kosong di antara celah-celah jari kita dicipta untuk dipenuhi oleh jari-jari orang lain.
Ulasan: Bukalah pintu hati anda, benarkan orang yang anda sayangi masuk, jangan ragui tujuan mereka kerana keikhlasan itu dapat dirasai dalam hati.

Dalam percintaan, terdapat beberapa perkara yang perlu disedari. Apabila anda bercinta...... Ia bukan 'passport' untuk anda difahami; tetapi untuk anda memahami. Ia bukan 'passport' untuk anda mengambil itu dan ini; tetapi untuk anda diambil. Ia adalah untuk anda mendengar; bukan supaya anda didengar. Ia adalah untuk anda berkorban dan bertolak ansur; bukan untuk anda meminta itu dan ini. Ia bukan untuk anda berkira2 atau mengukur; tetapi untuk anda mencintai.....

Friday, August 7, 2009

Kenapa wanita suka berbohong???

Umumnya,wanita berbohong bukannya disebabkan mereka tiada arah tujun atau cuba mencipta sesuatu perkara yang tidak masuk fikiran.Terdapat beberapa alasan yg mendorong mrk melakukan hal ini.

1. Balas dendam
Sekiranya kamu berani mengkhianati cintanya, dia juga akan berani membalasnya. Bahkan, dia lebih hebat drpd kamu. Walaupun tindakannya itu telah diketahui, mungkin dia sengaja melakukan sedemikian. Ramai wanita mempunyai cara tersendiri menghadapi situasi pembohongan yg dilakukan kekasihnya. Malah dia juga berani melakukannya dgn secara tersembunyi, tanpa pengetahuan kamu.

2. Urutan kasih
Wanita sememangnya menginginkan dirinya dicintai & dihargai. Apatah lagi mengharapkan sebuah percintaan yg tiada titik noktahnya. Lebih2 lagi drpd insan tersayang. Mereka ingin menjadi wanita pertama di dlm hidup kamu & bukannya, berada di tangga ke2 atau berikutnya. Sekali kamu menduakan cintanya, dia akan berkali2 mengkhianati hidup kamu.

3. Kekerasan
Kini, ramai wanita semakin sedar tentang pentingnya penghargaan yg patut diterimanya. Salah satunya ialah bersikap tegas ketika pasangannya melakukan kekerasan (umumnya secara fizikal) kpdnya. Mungkin pda awalnya dia akan cuba bertahan, tetapi apabila kamu kembali mengulangi tindakan tersebut, mereka akan meninggalkan kamu tanpa sebaris nota. Mereka yakin, masih ramai lelaki di luar sana yg dapat menghargai dirinya yg jauh lebih baik daripada kamu.

4. Hambar
Wanita begitu gemar hal-hal yg remeh atau kecil. Misalnya, hari ulang tahunnya, hari jadi kamu berdua atau hal-hal istimewa lainnya. Hati2 bila kamu menganggap semua ini sebagai hal yg remeh. Apatah lagi apabila selama ini, sidia selalu mengurus hal yg melibatkan pengorbanan demi kekasihnya. Sekiranya, kamu tak pernah sesekali menghargai apa yg dia lakukan untuk kamu & mengabaikan hal2 yg dianggapnya penting, bersiap sedialah menghadapi pertengkaran yg hebat.

5. Seks
Meskipun kamu tak memberikan perhatian yg sepenuhnya terhadap sidia, ketidakpuasan dlm urusan seks mampu memberi kesan yg mendalam terhadap perhubungan. Ingat, akibat kurangnya layanan seks, ia akan mendatangkan kesan bahaya dlm perkahwinan. Oleh itu, segeralah mencari jln penyelesaiannya (^_^)

6. Cadangan
Saat putus cinta, biasanya kaum wanita lebih cepat 'menderita' ketika menghadapi hari2 mendatang sebelum mampu bangkit semula utk hidup gembira. Ini krn, sewaktu dia mendapat petunjuk bahawa perhubungan itu tak dapat dipertahankan lagi, mungkin dia akan mencari pengganti kamu. Jadi, sekiranya kamu benar2 mencintainya, perbaikilah hubungan kamu dgnnya segera.

7. Jejaka bermasalah
Maksudnya, terdapat banyak perkara di sekeliling kamu yg membuatkan pasangan merasakan kamu tak diperlukan lagi. Sebabnya, selain menjalani hubungan cinta yg sudah tentunya tak lepas drpd kekangan masalah, kamu juga harus menangani sikap kekasih yg semakin berani. Ingat, dia bersikap sedemikian disebabkan kamu yg memulakannya dahulu. BIASANYA wanita akan mencari jalan penyelesaiannya sendiri apabila berhadapan dgn masalah cinta.

8. Hubungan tiada kesudahan
Kebiasaannya, tika menjalani hubungan dgn pasangan, wanita menginginkan adanya hubungan yg penuh komitmen, iaitu hubungan yg diakhiri dgn keputusan membanggakan. Apabila sudah lama menjalinkan cinta, tetapi tiada keputusan utk kejinjang pelamin, wanita akan berfikir bahawa kamu tak lagi menginginkan dia dlm hidupnya. Jadi, utk apa menunggu kamu dgn lebih lama?

9. Bosan
Hal ini muncul disebabkan dia terperangkap dlm rutin hariannya sama ada kerja rumah mahupun hubungan yg dijalinkan itu begitu membosankan. Baginya, jika kamu tidak memberinya perhatian yg diharapkan & waktu kamu pula lebih banyak dihabiskan untuk urusan lain, biasanya wanita akan mencari jalan penyelesaiannya yg tersendiri. Perlu diingatkan bahawa wanita gemarkan suatu kejutan & selalu ingin dirinya lebih istimewa.

10. Hubungan tidak diduga
Pada awalnya, dia berasa terlalu selesa tika menjalin hubungan dgn kamu. Tetapi ternyata, dia tidak menikmati kehangatan bersama & terasa begitu terikat dgn kamu. Tak hairanlah apabila kamu masih cuba membawanya ke sana & ke sini, dia mula bersikap dingin krn sudah menyerahkan seluruh perasaannya kpd insan lain.


~di petik dr tagged. thx sir ^_^~

Monday, June 22, 2009

Bapak...

Ada yg dipanggil bapa, ada yg dipanggil ayah, ada yg dipanggil abah, ada yg dipanggil abi, ada yg dipanggil walid...AKU panggil bapak.walaupun kasar bunyi nya tp itu lah bapak aku.

Dikala rakan2 meraikan kejayaan, sedih, kena pukul sebab degil, tak dengar kata, jatuh beskal, minta duit belanja, tlg marah kalu de yg buli, jpa cikgu utk ambil report kad (wlupun result merah), konvo, kahwin..AKU tak pernah merasa semua itu.

Wlu apa pun dia tetap bapak aku.. SELAMAT HARI BAPA, bapak...

Father
Its not time to make a change,
Just relax, take it easy.
Youre still young, thats your fault,
Theres so much you have to know.
Find a girl, settle down,
If you want you can marry.
Look at me, I am old, but Im happy.

I was once like you are now, and I know that its not easy,
To be calm when youve found something going on.
But take your time, think a lot,
Why, think of everything youve got.
For you will still be here tomorrow, but your dreams may not.

Son
How can I try to explain, when I do he turns away again.
Its always been the same, same old story.
From the moment I could talk I was ordered to listen.
Now theres a way and I know that I have to go away.
I know I have to go.

Father
Its not time to make a change,
Just sit down, take it slowly.
Youre still young, thats your fault,
Theres so much you have to go through.
Find a girl, settle down,
If you want you can marry.
Look at me, I am old, but Im happy.
(son-- away away away, I know I have to
Make this decision alone - no)
Son
All the times that I cried, keeping all the things I knew inside,
Its hard, but its harder to ignore it.
If they were right, Id agree, but its them you know not me.
Now theres a way and I know that I have to go away.
I know I have to go.
(father-- stay stay stay, why must you go and
Make this decision alone? )




Saturday, May 9, 2009

peristiwa gempar...

nama kejadian : Edisi Dewasa BBQ Dinner
tarikh kejadian : 1.5.09
tempat kejadian : De Palma, Shah Alam

pd hari buruh yg lepas kira2 seminggu yg lalu buat pertama kalinya..ED buat gathering..terharu haku akhrnya bjaya jgk dpt kumpulkn chaterzz ED nih...huhu beshh gak eihh buat mkn2 cm nih..dpt bknln antara 1 sama len (wlpn pd hakikatnya haku pemalu hehehe) mmg diluar jangkaan rmi gak yg minat nk attend majlis nih..kpd yg lain2 yg tk dpt dtg, insyaAllah nxt tem kita buat lagi..terima kaseh byk2 kt bro zam pasai dia sponsor sikit kita nye dinner nih, maklumlah jauh nuuunn di perantauan..macehh bro moga2 thun depan banjer lg ekekekeke...kpd team jawatankuasa majlis, ygdiperTUA merangkap bendahari(pkck JEY) dan AJK2 yg len (bgcet, suka & ck..aku la tuh(sebuk tul)) hehehe guyzzz next tem kita buat kt tempt yg lg beshh.. 

pe pun thanks guyss korang mmg beshhh...

Friday, May 1, 2009

jika terserempak...

Ikutlah petua ini sekiranya terserempak dengan hantu-hantu, kerana inilah kelemahan mereka. Selamat mencuba!



Pocong - Hantu yang berbungkus macam lepat pisang baru masak ni memang mudah cari kelemahannya. Kita hanya perlu bukak tali pengikat di atas kepalanya & tarik kain balutannya. Sudah tentu dia akan berasa malu kerana dia tidak pakai apa2 pun, selain kain kapan pembungkusnya itu.

Langsuir - Dia ni suka pandang muka kita, jadi beranikan diri anda tenung balik muka dia sambil jelir2 lidah. Kalau tak pun tunjuk cermin muka kat dia, pasti dia tersipu2 malu.

Pontianak - Hantu yang suka ketawa. Kalau terserempak dengan dia, kita pun mestilah ketawa sama. Kalau boleh kita cuba mengilai lebih kuat dari dia, tentu dia boring.

Hantu Raya - Hantu ni suka beraya &suka menyamar jadi tuan dia. Cara mengalahkannya senang saja, sambutlah hari raya tiap kali jumpa dia, bagi duit raya, ajak main meriam buluh, suruh kacau dodol atau jaga lemang. Tentu dia tak kacau kita sebab banyak kerja &aktiviti lain dia nak buat.

Hantu Galah - Hantu ni la yang paling tinggi di muka bumi. Kalau terjumpa dia, kita hendaklah meniarap. Pasti dia tak perasan kita ada di situ.

Jerangkung - Dia ni ada kulit tapi nipis. Tinggal rangka saja & paling mudah untuk menewaskannya. Kita hanya perlu tunjal dahinya dengan telunjuk & lihat gerak-gerinya mengimbangi badan untuk berdiri tegak.

Toyol - Lagi senang kalau nak kalahkan dia, bagi duit 1 sen berguni2... nanti dia ingat duit emas, lepas tu dia pikul bawak balik bagi tuannya... lepas tu sah2lah dapat penampau Jepun dari tuannya kerana mana nak tukar duit 1sen banyak2 tu...

Hantu Web - Yang ni payah sikit nak cakap sebab, hantu2 ni cam korang lerrr... lepaih tu nengok web ni... macam sekarang nih... sah2 tengah baca artikel nie... macamana nak jawab... korang sendiri gak jadik hantu... jadi bawak2lah buat kerja ..... kui kui kui


Monday, April 13, 2009

Bagaimana Cara Makan, Begitulah Cintanya

" Ish! Pelahapnya dia makan! 'Cancel' nak buat pak we!! Tengoklah tu makanan tepi bibir pun tak dilapnya. Eiii....teruknya."

Perhatikan gaya teman kamu makan! Masing-masing ada gaya yang tersendiri. Ada yang makan penuh kesopanan, ada yang makan sambil bercakap bahkan sambil tersembur pun ada! Ha...jangan tak tahu. Gaya makan si dia di meja makan juga ada memberikan gambaran sikap sebenar si dia. Apa kata kita selidik. Perhatikan lah bagaimana gaya si dia makan tapi jangan pula sampai dia terperasan. Barulah kamu boleh menilai peribadinya.

Makan dengan tenang :
-Wah! Skima habis nampaknya. Suapannya penuh hati-hati. Tapi sikapnya itu buat kamu bosan. Geram pun ada gak. Mana taknya, dia seolah-olah lebih 'minat' dengan makanan itu berbanding dengan diri kamu sendiri. Namun
disebalik sikap dingin si dia itu menggambarkan bahawa dia seorang yang tegas dalam! membuat keputusan dan usah diragui soal kesetiaannya. Kamu tetap satu di hatinya! Cewah!

Asyik belek makanan :
-Hai! Dia lebih banyak pandang makanan daripada wajah kamu! Macamlah makan tu sedap sangat. Perhatikan cara dia makan. Cukup teliti. Misalnya kalau makan ikan, tulang-tulang ikan itu siap disusun di tepi pinggan. Elok saja! Usah gusar, itu menandakan dia amat prihatin dalam tiap apa juga yang dilakukan. Selain itu, tentu saja dia memang serius dengan kamu. So, usahlah diragukan cintanya!

Serius ketika makan :
-Kiranya gaya makan dia okey saja. Tak terlalu cepat atau lambat sangat. Sesekali dia akan berbual tapi taklah kerap sangat. Bermakna kamu masih lagi 'wujud' di depannya. Namun ketika mengunyah, matanya asyik perhatikan kamu hingga kadangkala kamu nak makan pun segan. Alahai! Bertuahnya badan! Nampak sangat dia teramat sayang terhadap kamu dan tak mahu kamu 'hilang' sesaat pun dari pandangannya. Jaga-jaga, kang nanti tercekik tulang pulak! Sikap pelindung jelas ditunjukkan terhadap diri kamu. Berbahagialah
yek!

Makan sambil borak :
-Syok sangat berbual dengan kamu sampaikan nasi di dalam pinggan pun tak luak. Itu menggambarkan si dia seorang yang periang dan susah nak tengok dia marah. Tapi, merajuk tu adalah. Selain itu, dia juga gemar berterus-terang kerana baginya itu adalah antara perkara utama untuk memastikan sesebuah perhubungan itu berjaya. Tapi awas, jangan buat dia marah. 'Angin satu badan'lah pulak!

Makan sambil kerap tengok jam :
-Tiap kali makan, selalu nak cepat sedangkan masa masih pangjang dan tak ada perkara yang nak 'dikejar'. Jangan salah faham, bukan dia ada date dengan gadis/jejaka lain, cuma itu dah memang tabiat dia. Itu semua menunjukkan bahawa dia sebenarnya amat menitikberatkan soal masa. Tengok saja tiap kali berjanji. Mesti 'on time' dia sampai. Sebab tu dia tak suka seseorang yang lembap.

Makan sambil merungut :
-Ada saja yang tak kena. Makanan tak sedaplah,macam kat
cafe.....,kurang garamlah dan macam-macam lagi. Kadangkala tu, sakit juga hati kamu dibuatnya. Alah! Biasalah tu, dia kan jenis yang suka berterus-terang. Apa saja yang dirasakan tak puas hati akan diluahkan walaupun kadangkala ia merimaskan kamu.Tapi di sebalik sikapnya itu, ia menunjukkan bahawa dia teramat mengambil berat terhadap diri kamu. Cuma awas, dia tu kuat cemburu. Jadi, jangan gatal-gatal nak menjeling jejaka/gadis kat cafe atau di meja sebelah walaupun sekadar untuk cuci mata. Nahas u all nanti!

~bagaimana pula cara korang makan ?

Tuesday, April 7, 2009



Love hurts, love scars, love wounds and mars
Any heart not tough or strong enough
To take a lot of pain, take a lot of pain
Love is like a cloud holds a lot of rain.
Love hurts. Oooh,love hurts

I'm young I know but even so
I know a thing or two. I've learned from you.
I've really learned a lot, really learned a lot.
Love is like a flame, it burns you when it's hot.
Love hurts. Oooh, love hurts

Some fools think of happiness,
Blissfulness, togetherness

Some fools fool themselves, I guess,
But they're not fooling me.

I know it isn't true, I know it isn't true.
Love is just a lie, made to make you blue.
Love hurts. Oooh, love hurts.
Oooh, love hurts.
Oooh, love hurts.

Monday, April 6, 2009

kemaafan dendam yg terindah

Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja. Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku.
"Untuk apakah paku-paku ini ayah?" tanya pemuda tersebut. "Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahan mu" jawab ayahnya. Pada hari yang pertama sahaja, pemuda itu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut. Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan. Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul paku menembusi tembok batu tersebut. Akhirnya tibalah pada suatu hari, dimana pemuda tersebut tidak marah, walau sekalipun. Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan. Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut. Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya. Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata "Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang ditembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini. Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kesah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatanmu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal. Sahabat adalah permata yang sukar dicari. Mereka membuatkan kamu ketawa dan menggalakanmu ke arah kejayaan. Sahabat juga adalah seorang pendengar, berkongsi suka dan duka dan sentiasa membuka hatinya kepada kita.

Saturday, March 21, 2009

wOrdS..

Smile an everlasting smile, a smile can bring you near to me.
Don't ever let me find you gone, cause that would bring a tear to me.

This world has lost its glory, let's start a brand new story now, my love.

Right now, there'll be no other time and I can show you how, MY LOVE.


Talk in everlasting words, and dedicate them all to me.

And I will give you all my life, I'm here if you should call to me.

You think that I don't even mean a single word I say.

It's only words, and words are all I have, to take your heart away..



Sunday, March 8, 2009

A.K.U. R.I.N.D.U K.A.M.U
[buat yg masih ragu utk menyatakan rasa RINDU] - termasuk DIRIKU!

R.I.N.D.U
berjuta kali ku sebut kalimah itu
ku pahat kukuh dalam hatiku
agar kamu tahu betapa aku rindu!

K.A.M.U
sebaris nama bermain di bibir
sebujur wajah terlukis di mata
sekeping hati bertakhta di sanubari!

A.K.U
bimbang untuk meluahkan
betapa A.K.U R.I.N.D.U K.A.M.U!!
bimbang hatimu kaku umpama kayu
bimbang perasaanmu keras umpama batu
tidak mengerti apa mahuku

A.K.U R.I.N.D.U K.A.M.U!!
arghhh!!
bahagianya andai aku
punya kekuatan untuk memberitahumu
tapi lidahku tetap kelu
langkahku tetap kaku

A.K.U R.I.N.D.U K.A.M.U!!
sungguh!!
A.K.U R.I.N.D.U K.A.M.U!!
aku tidak menipu!!
A.K.U R.I.N.D.U K.A.M.U!!
aku harap kamu tahu
A.K.U R.I.N.D.U K.A.M.U!!
selamanya aku merindu

Rindu itu ibarat pelangi. hadirnya mempesonakan. sehingga kadang-kala kita terpaku menikmati perasaan rindu itu. rindu itu ibarat bayu yang menghembus. tiupannya melenakan. sehingga kadang-kala kita terasa seolah dibuai mimpi indah yang panjang. rindu itu ibarat camar yang beterbangan di angkasa. bebas belayar di langit biru, melagukan irama syahdu. rindu itu milik siapa? rindu itu tetap milikku -





Friday, February 27, 2009

silap tanya beb...sorry arrr...hehehheee..

Seorang wartawan muda ditugaskan untuk membuat liputan mengenai peristiwa pembunuhan. Dia disediakan sebuah kereta lengkap dengan pemandunyanya. Setelah tiba di tempat kejadian, dia melihat terlalu ramai orang ditempat kejadian..

Wartawan itu mula menemuramah beberapa orang yang berdiri di situ untuk mendapatkan punca sebenar pembunuhan itu... Dia juga menemuramah beberapa anggota keluarga dan jiran mangsa.. tapi dia merasa belum puas.

Lalu dia terlihat seseorang yang begitu ramah.. Si Wartawan berpikir..

"Nampaknya lelaki ini baik orangnya dan sering tersenyum padaku, pasti dia bersedia memberikan keterangan yang lebih tepat.."

Wartawan itu terus mendekati lelaki tersebut dan mula mengajukan beberapa pertanyaan.

Wartawan : "Apakah anda Jiran Mangsa?"

Lelaki : "Oh ... bukan."

Wartawan : "Kalau begitu anda ahli keluarganya?"

Lelaki : "Bukan juga"

Wartawan : "Kalau begitu apa hubungan anda dgn mangsa atau kejadian ini?"

Lelaki : "Tidak ada"

Wartawan : "Jadi kenapa anda ada di sini?"

Lelaki : "Sebab saya adalah pemandu yang membawa encik kemari.

lawak jiwa

Pada suatu pagi, seorang pakar jiwa terlihat salah seorang pesakitnya sibuk mengerjakan sesuatu.

Bila dihampiri ternyata pesakit yang sedang khusyuk duduk dilantai, sedang menggergaji sekeping papan dengan tangan kosongnya.

Seorang lagi sedang bergayut dari atas siling.

Doktor merapati pesakitnya dan bertanya apa yg dibuatnya duduk dilantai.

"Apa doktor tak nampak ke? Kan saya sedang gergaji papan ni untuk dibelah dua?" jawab pesakit dengan nada marah.

"Apa pulak sidia ni buat bergayut kat siling ?" tanya doktor sambil menuding jari ke pesakit yg lagi satu.

"Oh.. Dia kawan baik saya, tapi dia tu tak betul sikit.. Dia ingat dia tu mentol lampu!" jawab pesakit tadi.

"Kalau kawan baik awak, kenapa tak nasihatkan dia suruh turun. Supaya tak cedera kalau jatuh nanti ?" soal doktor lagi.

"Abis tu, macam mana saya nak habiskan kerja saya dalam gelap?



hehehehheeee.............

Thursday, February 26, 2009

10 tips for better sleep

If you're having trouble sleeping, change your sleep habits for a better night's rest.

Feeling crabby lately? It could be you aren't getting enough sleep. Work, household responsibilities and child care can make sleep difficult to come by. Factor in other unexpected challenges such as financial worries, layoffs, relationship issues or an illness, and quality sleep may be even more elusive.

You may not be able to control or eliminate all of the factors that interfere with your sleep, but you can create an environment and adopt habits that encourage a more restful night. Try these suggestions if you have trouble falling asleep or staying asleep:

1. Go to bed and get up at about the same time every day, even on the weekends. Sticking to a schedule helps reinforce your body's sleep-wake cycle and can help you fall asleep better at night.

2. Don't eat or drink large amounts before bedtime. Eat a light dinner about two hours before sleeping. If you're prone to heartburn, avoid spicy or fatty foods, which can make your heartburn flare and prevent a restful sleep. Also, limit how much you drink before bed. Too much liquid can cause you to wake up repeatedly during the night for trips to the bathroom.

3. Avoid nicotine, caffeine and alcohol in the evening. These are stimulants that can keep you awake. Smokers often experience withdrawal symptoms at night, and smoking in bed is dangerous. Avoid caffeine for eight hours before your planned bedtime. Your body doesn't store caffeine, but it takes many hours to eliminate the stimulant and its effects. And although often believed to be a sedative, alcohol actually disrupts sleep.

4. Exercise regularly. Regular physical activity, especially aerobic exercise, can help you fall asleep faster and make your sleep more restful. Don't exercise within three hours of your bedtime, however. Exercising right before bed may make getting to sleep more difficult.

5. Make your bedroom cool, dark, quiet and comfortable. Create a room that's ideal for sleeping. Adjust the lighting, temperature, humidity and noise level to your preferences. Use blackout curtains, eye covers, earplugs, extra blankets, a fan, a humidifier or other devices to create an environment that suits your needs.

6. Sleep primarily at night. Daytime naps may steal hours from nighttime slumber. Limit daytime sleep to about a half-hour and make it during mid afternoon. If you work nights, keep your window coverings closed so that sunlight, which adjusts the body's internal clock, doesn't interrupt your sleep. If you have a day job and sleep at night, but still have trouble waking up, leave the window coverings open and let the sunlight help wake you up.

7. Choose a comfortable mattress and pillow. Features of a good bed are subjective and differ for each person. But make sure you have a bed that's comfortable. If you share your bed, make sure there's enough room for two. Children and pets are often disruptive, so you may need to set limits on how often they sleep in bed with you.

8. Start a relaxing bedtime routine. Do the same things each night to tell your body it's time to wind down. This may include taking a warm bath or shower, reading a book, or listening to soothing music. Relaxing activities done with lowered lights can help ease the transition between wakefulness and sleepiness.

9. Go to bed when you're tired and turn out the lights. If you don't fall asleep within 15 to 20 minutes, get up and do something else. Go back to bed when you're tired. Don't agonize over falling asleep. The stress will only prevent sleep.

10. Use sleeping pills only as a last resort. Check with your doctor before taking any sleep medications. He or she can make sure the pills won't interact with your other medications or with an existing medical condition. Your doctor can also help you determine the best dosage. If you do take a sleep medication, reduce the dosage gradually when you want to quit, and never mix alcohol and sleeping pills. If you feel sleepy or dizzy during the day, talk to your doctor about changing the dosage or discontinuing the pills.

If you're having problems sleeping more than three times a week for a month's time, see your doctor. You could have a sleep disorder, such as obstructive sleep apnea or restless legs syndrome. Identifying and treating the cause of your sleep disturbance can help get you back on the road to a good night's sleep.

Thursday, February 12, 2009

memahami rasa bersalah

Setiap manusia memiliki system nilai bagi dirinya sendirinya, sesuatu yang di bawa sejak manusia pertama kali di lahirkan ke muka bumi dan tidak dapat di cabut atau di gantikan. System penilaian ini dimiliki oleh setiap orang sesuai dengan minda kesedarannya. Salah dan benar yang mengerti sepenuhnya adalah pribadi kita sendiri.

Ketika seseorang melakukan kesalahan, meskipun tanpa ada orang lain yang mengetahuinya namun dirinya sendiri sudah mampu memahami kesalahan tersebut. Sekalipun akan ada cara pembelaan diri namun alam bawah sedar kita tetap tidak mampu

Rasa bersalah adalah sesuatu yang secara normal dan alamiah muncul ketika seseorang bertindak tidak sesuai dengan system penilaian peribadi. Rasa bersalah adalah salah satu emosi yang muncul yang bukan untuk di singkirkan atau di sangkal tapi untuk di fahami di mana terletaknya kesalahan dan pengaruh nya atas tanggung jawab yang harus dipikul akan tindakannya tersebut.

Ketika anda merasa melakukan kesalahan terhadap orang lain maka anda akan meminta maaf untuk menghilangkan rasa bersalah anda, lalu jika anda melakukannya pada diri anda sendiri, apa yang harus anda lakukan? Tentu saja jawabannya adalah anda harus memaafkan diri anda sendiri. Tentu saja tidak mudah, kerana kadang memaafkan orang lain lebih mudah daripada memaafkan diri anda sendiri. Namun anda patut terus mencuba untuk memaafkan diri anda sendiri, kerana ketika anda tidak memaafkan diri anda sendiri anda hanya menambah beban yang semakin berat ke dalam hidup anda, dan beban yang berat hanya akan membuat langkah anda terhambat untuk berlari mengejar masa depan yang anda impikan.

Tidak ada manusia yang sempurna, dan kesalahan seseorang tetap terjadi maka perlu ada pada pemahaman yang lebih baik dan lebih bijaksana mengenai kehidupan. Sedarilah bahwa anda tidak sempurna namun juga tidak cacat untuk mampu bijak terhadap diri sendiri.

Jika anda yakin bahwa tuhan maha penyayang dan pengampun, maka mintalah pada nya agar anda mampu memaafkan diri anda sendiri. Tidak ada yang dapat membantu anda mengatasi rasa bersalah anda selain dengan memaafkan diri sendiri dengan kekuatan yang tuhan berikan untuk anda......

Wednesday, February 11, 2009

budak2 thn 80'an

budak2 yg lahir pd thn 80'an mesti ingat mase skola rendah dulu:

- kat skola ade salesman jual buku cerita. ari ni bg list, esok mintak
duit beli walaupun cerita buku tu dah tau. salesman susu pon camtu gak.

- kat library, budak2 mmg baca buku tp just tengok gamba je. bile ade
program Nilam, sebok semua nak pinjam buku.

- RMT kat skola mkn x best, tp yg berduit pon join RMT, x phm....

- pakai pensel box yg bole bukak dpn blkg, pastu ade sharpener kat tgh2 die.

- main lwn pemadam, syg nak guna utk padam. padahal itu fungsi sbnr, utk padam!

- pakai pembaris yg bergerigi, kat dlm ade air pastu ade bende berkilat dlm air tu.

- cikgu pakai pembaris kuning pjg. Ade pemegang kat tgh2 tp x penah nmpk cikgu pgg pon kat situ.

- bulu ayam jd ramping krn sering dijadikan rotan.

- time pendidikan seni, lukis sume boleh tp bile time kaler sume hampeh. ade gak buat anyaman pakai kertas warna, kolaj la, ape la...

- main game 2D. super contra, super mario, street fighter, sume pakai tape.

- jam tgn Boy London jd idaman, sbb bole tuka2 kaler ikut suhu n cuaca.

- takut BCG tp lepas inject poyo la pulak...

- balik skola beli JoJo xpon Dendang. Tora pon best gak. Beli se mata2 nak mainan, coklat die x mkn pon.

- Kasut berlampu kat tapak, yg iklan die kat tV bole tembak alien tu...

- Siri kartun; power rangers, ultraman, transformers, ninja turtles,satria baja hitam,kickers, Thundercats, maskman, Gaban,dash yankuro dan mcm2 lg.

jgn lupe sume ni sbb zaman skrg budak2 x smpt lyn bende2 ni. kite akan sentiasa berubah, cume asal-usul kite yg permanent. huhu~

Monday, February 9, 2009

Jodoh perkahwinan

Oleh : Dr HM Tuah Iskandar Al-Haj

"Melalui emel, seorang wanita bertanya apakah keturunan menyumbang perihal jodoh. Kakaknya sudah berumur 35 tahun masih belum berkahwin. Usianya sendiri sudah 25 tahun dan masih belum punya teman."

Tidak, jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya jauhlah perjalanan kita. Ada org jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa2 kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda itu dalam doa2 lewat sembahyang. Allah mendengar.

Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr Right dan biar seorang diri drp menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.

Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar2 mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga dtg bersama masalah.

Kita selalu melihat org memandu kereta mewah dan terdetiklah di hati kita, bahagianya org itu. Hakikatnya apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah kita ditimpa pelbagai kerenah. Tidak mustahil pula org yang memandu kereta mewah (walaupun sebenarnya tak mewah) terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan. Orang lain membeli dengan harga biasa, dia terpaksa membayar berlipat ganda.

Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang sebuah motosikal seperti itu dan cepat sampai ke tmp yang dituju. Padahal si penunggang motosikal mungkin sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta di tgh2 bandar raya.

Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar2 membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda, pasti ada baik buruknya.

Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebab ia dibenarkan oleh agama, sunnah Nabi, sebagai saluran yang betul untuk melepaskan shahwat di samping membina sahsiah dan sebagainya, tapi ia juga buruk sebab ramai org yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.

Ramai orang menempah neraka sebaik sahaja melangkahkan kaki ke alam berumahtangga. Bukankah dengan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut banyak? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka?

Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan masing2 padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asalkan segala impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup untuk bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah, belajarlah dulu. Jika rasa2 belum bersedia untuk bersabar dgn kerenah anak2, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar2 mengerti tuntutan2nya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus2 bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan ima, mencintai Tuhan dan menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan.

Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong2nya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang.

Tolong ingatkan aku...

Assalamualaikum sahabatku...
Nak mintak tolong sikit boleh tak?
Tolong ingatkan aku
Andai aku terlupakan Tuhan
Dalam kelapangan dan kesibukan
Dalam kesenangan dan kesusahan
Tolong ingatkan aku
Jangan jadi anak derhaka
Mak ayah jangan dilupa
Usah diluka hati dan perasaan mereka
Tolong ingatkan aku
Supaya ingat pesanan guru
Bukan sekadar ingatan
Tapi tarbiyyah berpanjangan
Tolong ingatkan aku
Dengarlah dan bacalah AlQuran
Tika radio penuh hiburan
Tika televisyen penuh Hindustan
Tolong ingatkan aku
Dimana Islamnya zahirku
Jika aurat didedahkan
Disingkat, diketat, dijarangkan
Tolong ingatkan aku
Jadilah sahabat yang baik
Sentiasa memberi peringatan
Sentiasa menerima teguran
Tolong ingatkan aku
Kalau bercinta biar keranaNya
Dalam memilih utamakan iman
Kelak ikatan dihindari syaitan
Tolong ingatkan aku
Hidup ini satu kembara
Kutiplah mutiara dalam perjalanan
Moga di sana menjadi bekalan
Tolong ingatkan aku
Diri ini milik Yang Kuasa
KepadaNya diserahkan jiwa
Segala-galaNya Dialah tumpuan
Tolong ye ingatkan

Tuesday, January 27, 2009

citer antu...must read

Alert !! Kalau nak baca artikel ni biarlah bertemankan orang yang pandai memasak

Salmah

Salmah was driving down a winding road late at night. Her watch showed that it was already 12.05 in the morning. She saw no house, no car nothing beside the road. The only thing that she could see was a complete darkness.

Suddenly from far away, she saw a white figure standing by the side of the road. It was a young woman. Salmah could barely see her face as it was hidden beneath her very long hair. At first Salmah didn’t want to pick up this young woman because she was in hurry but suddenly she felt sorry to leave her alone in such a remote place. Salmah slowly stopped her car and rolled down the window.

” Dik nak tumpang..?Mehlah kakak hantar adik balik” Salmah asked her.

She said nothing but opened the back door of the car. Suddenly Salmah felt a sudden icy cold. She quickly turn on the heat but the chill remained. She look at the rear mirror and saw the women bending her head down with her hair covering almost part of her pale face.

“Adik buat ape malam malam buta ni..Tak elok anak dara dok sorang tengah2 malam ” Salmah tried to start conversation. Suddenly out of sudden the young woman replied with a very frightening voice..” Anda tahu masak nasi ayam masak merah agrh arg?!!” When Salmah look at the rear mirror she saw that the women was totally different from before. Her hair was expanded and her eyes started to grow larger than before. Salmah was totally freak out.

” Tak..tak tahu ..serius kakak tak tahu huhu..” Salmah replied in a helpless way. As she spoke she started to smell a stinky stench filling up the car.

” Apa tak tahu?!! Macam mane anak dara melayu tak tahu masak ayam masak merah?!!”The woman replied. Salmah saw her skin started to turn to black. Her fingernail started to grow infinitely.The young woman slowly approached Salmah from behind as she was waving her finger nail in front of Salmah( kasi gabra sikit) Salmah was totally out of control.

” Tau tahu….saya tentulah tahu macam mane nak masak ayam masak merah..kacang jer” Salmah replied but she realized that she knew nothing about how to cook ayam masak merah. Nevertheless when she was in form 3, she was in ERT class (ekonomi rumah tangga) and every person was required to learn some cooking. Therefore she hope that she can make up story so that she can save her life from this horrendous creature.

” So tell me how to cook it? The women replied back. Her voice was even closer. She could see her jaw filled with maggot and red blood. The woman was so near to Salmah that she even smelt her stinky mouth (lama tak gosok gigi kot). Salmah was totally freaked out.

” Mula mula ayam tu kene goreng dulu. Biasanye orang gune kunyitlah. Pastu tumis la bawang merah bawang putih ngan halia. Make sure asing asing sebab kalau mix up nanti tak berapa sedap. Pastu masuklah serbuk cili ngan air pastu tumis sampai naik minyak. Letak ayam dan biarkan selama beberapa minit. Bila dah naik minyak letaklah santan sikit. Biar selama beberapa minit sebelum dihidangkan bersama keluarga..” So far so good she said to herself..Salmah started to gain confidence in herself.

” Bagus2..tapi kamu lupa satu jer lagi..satu perkara yang akan membuatkan masakan anda digila ramai..hehehehe” The woman started to grab Salmah’s neck. Salmah could barely breath. Her life was on stack.

” Apa dia” Salmah asked in hysterical manner. The woman started to tighten her grip. Salmah knew for sure that this was the end of her life.

” Kalau nak lagi sedap..letaklah tomato puree. Nak guna sos ketchup pun boleh heheheheh. Berenti disini!!!”

Suddenly the car stopped immediately. Salmah turned around and saw the women dissappeared from her sight. On the back seat Salmah saw a stack of books entitled ” Mari memasak bersama Chef Wan siri Hari Raya special edition”, and also a note that wrote ” Bagi seorang suami masakan isterilah paling sedap walaupun hangus..”Salmah was totally freaked out when she saw a tombstone that dedicated to a woman who was killed in a horrible car accident seven year ago. When she looked at the picture patched on the tombstone…it was the picture of the same women who was in her car that tried to kill her!! Shaking with fear, Salmah quickly ignited her car and drove like crazy..From that moment Salmah swore that she will never drive alone without mastering her cooking skill…never

p/s moralnye belajarlah memasak inshaAllah..hehehehhe

Pergilah Kasih Pergilah Cinta

7 days to go..6 days to go..5 days to go..4 days to go..3 days to go..2 days to go..1 day to go..yg mati tgl nama, yg idup mesti teruskan bernafas..knp mesti ingat yg sudah tiada..arghhhh persetankan seme tuh(perghhh ayat ganaszzz)....

Ombak itu menggila
membawa badai bencana
memusnah segala ceria
merentap segala bahagia
menzahir segala derita

pergilah kasih pergilah cinta
lemparkan segala tangis duka
hati ini masih walang
hidup ini masih bergalang
ombak itu menggila
merentap senyum tawa
mendampar tangis nestapa

Aku laungkan segala rindu
Aku tangiskan segala sendu
pada laut pilu
mengapa ombak itu menggila
merentap nafas bahagia
menerjahkan segala sengsara

Pergilah kasih pergilah cinta
tinggalkan segala lara dunia
biar aku bujuk hati yang lara
tidak mengapa
biar aku tatap wajah duka
lirih mengutip serpihan bencana

Pergilah kasih pergilah cinta
doa diiring ke lautan pusara
aku harungi segala derita
tidak mengapa
biar gelodak segala rindu
biar melahar segala sendu
tidak mengapa
cinta ini aku titipkan
kasih ini aku layarkan
Al-Fatihah aku panjatkan
namamu biar aku pahatkan
dalam memori berjuta kenangan...

Friday, January 23, 2009

Petanda dia adalah jodoh kamu...

Dua manusia yang merasa saling berjodoh pasti memiliki ikatan emosional, spiritual dan fizikal antara keduanya. Hanya dengan menatap mata atau mendengar suaranya, kita akan merasakan getaran dan seolah ingin terus bersamanya. Benarkah seperti itu?

Lalu, apakah ada petanda lainnya agar seseorang dapat merasakan bahawa si dia jodoh (soulmate) kita atau bukan?

Petanda 1
Rahsia sepasang kekasih agar dapat memiliki
usia hubungan yang panjang adalah dengan
adanya saling kerjasama. Kamu dan dia selalu
dapat saling membantu, dalam urusan remeh atau
besar. Paling penting adalah kamu berdua selalu
dapat melalui segala aspek kehidupan secara
bersama-sama. Dan semuanya terasa amat
menyenangkan meskipun tanpa harus melibatkan
orang lain. Apakah kamu sudah merasakan
perkara tersebut? Jika ya, selamat... kerana ada
harapan bahawa dia adalah calon pendamping
hidup kamu!

Petanda 2
Salah satu kriteria yang menentukan sesuai atau
tidaknya dia sebagai jodoh kamu atau bukan
adalah kemampuannya bersikap bersahaja di
depan kamu. Cuba sekarang perhatikan, apakah
gerak-gerinya, caranya berpakaian, gaya
rambutnya, caranya berbicara serta tertawanya
mengesankan apa adanya? Apakah setiap
ucapannya selalu tampak spontan dan tidak
dibuat-buat? Jika tidak, maaf kemungkinan besar
dia bukan jodoh kamu!

Petanda 3
Adanya deria batiniah membuat hati kamu berdua
dapat selalu saling tahu. Dan bila kamu atau si dia
dapat saling membaca fikiran dan menduga
reaksi serta perasaannya satu sama lainnya pada
situasi tertentu. Selamat! Sebenarnya dialah
destini kebahagian kamu...

Petanda 4
Bersamanya dapat membuat perasaan kamu
menjadi tenang, selesa dan tanpa perasaan
tertekan. Berjam-jam bersamanya, setiap waktu
dan setiap hari tanpa membuat kamu merasa
bosan... Inilah petanda bahawa kamu berdua
kelak akan saling terikat.

Petanda 5
Dia selalu ada untuk kamu dalam situasi apapun.
Dan dia selalu dapat memahami situasi dalam
hati kamu baik dalam suka dan duka. Percayalah
pasangan yang berjodoh pasti tak takut
mengalami pasang-surut, suka-duka saat
bersama. Sekarang, ingat-ingat kembali. Apakah
dia orang pertama yang datang memberi bantuan
tatkala kamu dirundung musibah? Dia selalu
faham saat emosi kamu terganggu? Dia tahu
keadaan waktu anda sakit? Jika ya, tak salah lagi.
Dialah orangnya...

Petanda 6
Dia tak terlalu peduli dengan masa lalu keluarga
kamu, dia tak peduli dengan masa lalu kamu saat
bersama kekasih terdahulu. Dia juga tak malu-
malu menceritakan masa lalunya... Nah, kalau
begitu ini bererti dia sudah siap menerima
kamu apa adanya..

Petanda 7
Setiap orang pasti memiliki kekurangan, dan
kamu tak malu-malu perlihatkannya pada si dia.
Bahkan pada saat kamu tampil 'buruk' di
depannya sekalipun, misalnya saat kamu bangun
tidur atau saat kamu sakit dan tak mandi selama
dua hari. Ataupun menceritakan sejujurnya
kepada kamu tentang kelemahan dan
kekurangannya... Nah! Kamu dan dia memangnya
disuratkan untuk bersama!

Petanda 8
Bila merasa rahsia kamu bisa lebih selamat di
tangannya daripada di tangan sahabat-sahabat
kamu yang lain. Atau kamu merasa sudah tak
dapat lagi menyimpan rahsia apapun darinya,
maka berbahagialah! Kerana ini bererti pasangan
sejati telah kamu temukan!

Apakah kelapan petanda di atas telah kamu temukan padanya

~sumber dari kawan.net~

Wednesday, January 21, 2009

Tahukah Anda...

Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy,jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.



Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.



Tahukah Anda perkataan May Day yang diulang sebut ketika berlaku kecemasan, baik di laut atau udara berasal daripada bahasa Perancis M'aidez yang bermaksud ''tolong saya''. Perkataan Mydin yang tertera pada Pasaraya Mydin pula bukan bermaksud ia dimiliki oleh pelawak terkenal Maideen.



Tahukah Anda kedua belah kaki kita tidak sama besar kerana sebelah adalah kaki kanan dan sebelah lagi adalah kaki kiri. Namanya saja sudah tidak sama jadi tentunya besarnya juga tidak sama.


Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.


Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.


Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.


Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.



Tahukah Anda antara kereta kebal dan tok guru ilmu kebal, akhlak kereta kebal adalah lebih baik kerana kereta kebal walaupun ia kebal tapi tak pernah membanggakan diri dan riak akan kekebalannya.



Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

Friday, January 16, 2009

Kawan yang paling baik ialah seseorang yg anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa dan kemudian pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah alami..

Its amazing how you can speak right to my heart
Without saying a word, you can light up the dark
Try as I may I could never explain
What I hear when you dont say a thing

The smile on your face lets me know that you need me
Theres a truth in your eyes saying youll never leave me
The touch of your hand says youll catch me when ever I fall
You say it best..when you say nothing at all

All day long I can hear people talking out loud
But when you hold me near, you drown out the crowd (the crowd)
Try as they may they can never define
Whats been said between your heart and mine

(you say it best when you say nothing at all
You say it best when you say nothing at all..)

The smile on your face
The truth in your eyes
The touch of your hand
Lets me know that you need me..

Wednesday, January 14, 2009

Tips for easy to move on after break-up

Break-ups for us especially on women seem to be nightmares. A lot of crying, sleepless nights and desperations are just some of the common effects of relationship break-ups. The hardest questions being asked is how to move on with life without him? Is there happiness after break-up? My answer is YES!!!

You must first understand that relationship break-ups are just a normal thing. That it can happen to anybody. Because not all relationship are made perfect and smooth. Problems and conflicts usually arise and if couples can't bear to handle these obstacles, a break-up will occur.

Women are born much sensitive than men. Mostly, in a relationship, its women who is deeply affected and have difficulty of moving on with life. I had relationship before and experience broken heart due to relationship break-up. But I can say that I was able to overcome that situation and went back to my normal life. How did I do that? Here's how:

1. I always pray to God whenever I feel so lonely. Whatever heartaches and worries that are boggling me were forwarded to Him. He is my source of strength.

2. I listen to good inspirational music and avoid listening to love songs. Gospel songs are good in healing sad feelings. It can also help me have a nice sleep.

3. I engage myself to lots of works. Being busy will give me no time to think about heartaches. Gardening or home crafts are great ideas to start with.

4. I go group dating with friends. Being with supportive friends will ease your ill feelings.

5. Don't pretend you don't know him or don't avoid talking about him for it will only prolong that recovery period. Its better that you will be used to discuss topic about him until everything becomes just a normal topic.

6. Keep yourself blooming. Develop more your beauty and health care. Don't let your heartaches ruin your personality.

7. Open your heart for a new relationship. Don't be afraid to love once more. Not all men are the same. Just be extra careful next time in choosing the right guy.

It is true that time will heal the wounds but it is also a fact that the person involved must do actions to make time do it.

Saturday, January 10, 2009

Secawan Kopi

Sekumpulan alumni yang mempunyai kedudukan dan tahap yang tinggi dalam kerjaya mereka membuat perjumpaan di rumah professor yang mengajar mereka di Universiti dahulu.

Mereka berbual-bual dalam berbagai topik dan perbualan itu bertukar kepada rasa "stress" atau tekanan yang mereka hadapi di tempat kerja ataupun kehidupan mereka.
Professor masuk ke dapur dan kembali semula dengan sebuah teko besar berisi kopi dan bermacam jenis cawan dan gelas. Ada yang diperbuat dari porcelain, plastik, kaca, kristal. Ada yang kelihatan biasa dan ada yang kelihatan mahal.

Professor itu menyuruh mereka menuang sendiri kopi tersebut.

Setelah semua anak muridnya mengambil kopi masing-masing, professor itu berkata:
"Jika anda semua perasan, semua cawan yang cantik dan mahal telah diambil meninggalkan cawan yang biasa dan kelihatan murah. Adalah keadaan yang biasa anda semua mahukan yang terbaik dalam hidup anda tetapi itulah punca kepada masalah dan "stress" yang anda semua hadapi"

"Apa yang sebenar anda perlukan adalah kopi, bukan cawannya tetapi anda sendiri telah memilih untuk menganbil cawan yang terbaik. Dan lebih teruk dari itu, anda memerhatikan cawan yang diambil oleh orang lain."

Kehidupan adalah kopi, kerjaya, wang dan kedudukan anda dalam masyarakat adalah cawan tersebut. Cawan itu hanyalah alat untuk mengisi kandungannya iaitu kehidupan. Kehidupan tidak berubah hanya alatnya yang berubah. Kadangkala kita terlalu fokus kepada cawan yang kita pegang hingga kita gagal untuk menikmati kopinya.
Nikmatilah kehidupan yang ada…



Dari Kekasih Utk Kekasih




Entah berapa kali
Kucuba membohong hati ku ini
Hebat dilanda
Rindu padamu
Namun semua alasan
Rapuh bagaikan awan berarak
Yang memang tidak pernah abadi
Dan terlalu cepatnya berlalu
Pabila di giring angin
Dan mudah pula layu
Selepas ia melimpahkan
Titis-titis ehsan

Kini hatiku sangat terdesak
Untuk memilikimu
Agar bisa aku meneruskan
Sisa-sisa hidupku ini
Seperti manusia yang punya kekasih
Yang punya kekasih

Wednesday, January 7, 2009

10 Hadiah Utama yang Sering Dilupai Untuk Orang Tersayang

Ini ialah senarai 10 hadiah yang paling senang dan sesuai diberikan kepada sesiapa sahaja yang kita kasihi ~ ibu, bapa, suami, isteri, saudara-mara, anak dan sebagainya. Contoh di bawah ini lebih menjurus kepada hubungan lelaki-wanita. Pilihlah satu atau pun semua.

1. Hadiah Mendengar: Berikan hadiah ini kepada yang memerlukan, dan kamu hendaklah benar-benar mendengar apa yang dikatakan. Jangan mencelah, jangan berangan-angan dan jangan merancang bagaimana kamu hendak membalas.

2. Hadiah Tanda Kasih: Jangan kedekut memberikan pelukan, ciuman dan ramasan tangan. Biarkan tanda-tanda kecil ini tunjukkan kasih dan sayang yang ada di dalam diri kamu.

3. Hadiah Sehelai Nota: Ia mungkin ringkas seperti "Sayang Awak" atau sesuatu yang kreatif seperti sebuah puisi. Letakkan nota-nota ini di tempat yang tidak disangka oleh orang yang dikasihi.

4. Hadiah Ketawa: Berikan sesuatu yang melucukan seperti gambar kartun atau artikel. Mesejnya ialah, "Saya suka ketawa bersama awak."

5. Hadiah Puji-Pujian: Sesuatu yang simple seperti "Warna biru memang ngam dengan awak" atau "Sedap masakan awak" mempunyai nilai yang tinggi kepada orang yang mungkin merasa dia

6. Hadiah Bantuan: Tolong basuh pinggan mangkuk, buang sampah, jaga anak, dll.

7. Hadiah Bersendirian: Adaketika kita hanya mahu bersendiri. Peka kepada saat-saat itu dan berilah masa dan ruang untuk dia bersendiri.

8. Hadiah Keceriaan: Cubasedaya upaya supaya kita sentiasa ceria apabila bersama orang-orang yang dikasihi.

9. Hadiah Riadah: Sertai sesuatu sukan/aktiviti yang disukai oleh orang yang dikasihi. Kalah pun tak apa, kamu masih menang.

10. Hadiah Doa: Selalu berdoa untuk kesejahteraan orang-orang yang dikasihi dan beritahu mereka yang mereka setiasa berada di dalam doa kita.

Tuesday, January 6, 2009

wedding of Nyum2... on 20/12/2008
(saepe dak yg pki tudung merah tuh eikk..kem salam kt dia yerr)

Sunday, January 4, 2009

Buat engkau tersenyum

Citer 1
Suami : Kenapa Sayang menangis?
Isteri: Sayang telah baca sebuah buku. Sad endinglah bang..
Suami : Buku apa?
Isteri: Buku bank abanglah..


Citer 2
Aderla sorang lelaki datang ke sebuah rumah untuk meminta derma. Derma untuk rumah orang-orang tua. seorang budak pun membuka pintu.
budak : derma ape bang?
lelaki : derma untuk rumah orang-orang tua. adik ada apa-apa untuk didermakan?
budak : nanti jap.saya ambilkan atuk saya.
lelaki : ?????

Citer 3
Tunang Farid, Siti, menelefonnya untuk memutuskan pertunangan mereka.
Farid : Mengapa?
Siti : Saya dah bosan ngan awak. saya dah ada teman baru. Sebelum tu awak mesti kembalikan semua gambar saya.
Farid : Ok. Tapi saya tak ingatlah yang mana satu gambar awak, Nanti awak pilihlah sendiri. Yang selebihnya kembalikan kepada saya.
Siti : Erkkkkkk........ Benci ........

Citer 4
3 org menaiki motor dan ditahan polis trafik. Namun pemandu motor tersebut tidak berhenti. Katanya, 'Tak muat Dah Tok, Kami dah bertiga!!!

Citer 5
Citer ni member aku yg beritau. Sampai nak pecah perut dibuatnya. It happen at Jalan Loke Yew. Satu malam tu kawan pompuan ni la, dia baru jer balik dari party, tak tahu how many glasses dia minum ler tapi memang dia betul-betul mabuk. So masa on the way home she got blocked from the police officer and asked for her driving license and so on but unfortunately at the same time tu, there was an accident happen a cross the road. Quite major jugaklah accident and the policeman leave her and rushed to the accident scene.So this stupid girl dah gabra tak tahu nak buat camne, she just ran off back to her car and head straight back home in Klang.

So the next morning polis datang ketuk pintu rumah dia dan polis tu tanya dia, "AWAK PEGI MANA MALAM SEMALAM?"
Pompuan ni pulak jawab, "TAK KEMANA ENCIK. SAYA KAT RUMAH JER."
So polis tu tanya lagi, "BETUL KER???"
Pompuan tu jawab, "BETUL ENCIK. SUMPAH SAYA TAK GI MANA2, TANYA LER NGAN HOUSEMATE SAYA."
So polis tu kata, "YE KER? (sambil tergelak) MARI SINI, KELUAR JAP"
Lepas tu polis tu tunjuk, "HA!!! ITU KETA SAPA TU??"

Pompuan tu macam nak pengsan sebab dia dah terbawak keta polis yg malam tadi balik rumah, dia ingat keta dia sebab kaler sama warna putih (wira) cuma keta dia takde sticker polis kat tepi pintu jer. Tak pasal2 kena saman
RM1000 dan gantung lesen 1 tahun.

Citer 6
Seorang Tok Batin baru membeli motorsikal Honda dan kebetulan pada jalan pulang terserempak dengan kawanya yang ingin menumpang, lalu ditumpangkan kawanya itu. Dalam perjalanan kawannya merasakan Tok Batin hanya mengunakan gear 1 sahaja lalu bertanyalah kawanya itu,
Kawan Tok Batin : Kenapak kamu hanya pakai gear 1 sahaja.
Tok Batin : Kalau rosak 1 gear ada 2 lagi gear.
Kawan Tok Batin : ????????

Citer 7
Seorang posmen yang datang menghantar surat.
" Assalamualaikum "
" Walaikumsalam "
" Ni rumah encik Sameon ye?
" Ya saya"
" Poning kepala saya mencari alamat rumah encik ni "
" Buat susah aje encik nie! Apsal tak pos aje?"

Citer 8
Orang Asli Dan Polis
orang asli : selamat pagi tuan
polis : selamat pagi
polis : apa hal
orang asli : saya nak buat repot tuan
polis : fasal apa tu
orang asli : kawan saya di baham harimau
polis : pukul berapa
orang asli : dia tak pukul, terkam
polis : habis?
orang asli : tak habis, tinggal kepala

kisah 1
Seorang lelaki pergi ke klinik mata. Setelah matanya diperiksa, dia bertanya: " Doktor, lepas pakai cermin mata nanti, boleh ke saya membaca macam orang lain?" "Dah tentu, " jawab doktor. "Oh, gembiranya. Dah lama
saya buta huruf, akhirnya boleh juga saya membaca," kata lelaki itu dengan riang.

kisah 2
Sebaik sahaja mengambil tempat duduk di ruang menunggu sebuah klinik, Shan terpandang Amin sedang menangis teresak-esak. Dia segera mendekati Amin.
Shan : Kenapa menangis?
Amin : Saya datang untuk ujian darah.
Shan : Awak takut ke?
Amin : Bukan itu sebabnya. Semasa ujian darah dijalankan, mereka telah terpotong jari saya.
(Mendengarkan penjelasan Amin, Shan menangis.)
Amin : Eh, kenapa pula awak menangis?
Shan : Saya datang untuk ujian air kencing...

kisah 3
Seorang atok membawa cucunya ke pejabat pos untuk menghantar surat. Cucunya bertanya bila melihat atoknya memasukkan surat ke dalam tong berwarna merah.
"Atok buat apa tu?".
"Atok bagi surat kat kawan atok,cu!" jawap atoknya.
Cucunya bertanya lagi, "Apa bangang sangat kawan atok duduk dalam tong merah tu?"

kisah 4
Seorang pegawai polis masuk ke bilik mayat sebuah hospital untuk menyiasat punca kematian tiga lelaki sekaligus. Selepas memeriksa mayat-mayat itu, dia bertanya kepada penjaga bilik berkenaan.
Polis : Mengapa ketiga-tiga mayat tersenyum?
Penjaga : Lelaki pertama sedang bersanding, apabila tiba2 diserang strok. Lelaki kedua pula khabarnya menang loteri dan mati serangan sakit jantung manakala yg ketiga disambar petir.
Polis : Hah! Kenapa disambar petir pun tersenyum?
Penjaga : Masa tu dia ingat orang sedang ambil gambarnya...

Saturday, January 3, 2009

Sifat & Fungsi Minda Separa Sedar

~~ di petik dr http://www.insan-luarbiasa.blogspot.com/ oleh Dr Zulkarnain MS~~



Minda sedar adalah minda logikal yang memberi sebab kepada sesuatu tindakan atau perkara di dalam minda. Minda ini berfungsi di dalam kawalan setiap manusia. Apabila anda ingin melakukan sesuatu, minda sedar akan memberikan sebab-sebab bagi tindakan yang diambil. Sebagai contohnya, anda memilih untuk membuka pintu, anda membeli dan membaca buku, anda memilih pasangan hidup, anda memandu kereta dan pelbagai pilihan yang anda lakukan.

Manakala, tanpa anda sedari dan di luar kawalan yang anda sedar, jantung anda beroperasi secara automatik, sistem perkumuhan dan ginjal berfungsi bagi mengeluarkan sisa-sia yang tidak diperlukan oleh badan dan sistem pernafasan beroperasi baki membekalkan oksigen yang diperlukan oleh sel-sel badan. Semua ini dikawal oleh minda separa sedar yang tidak berkait dengan minda sedar. Minda sedar anda tidak mampu mengawal operasi organ dan sistem yang dikawal oleh minda separa sedar. Cuba anda fikirkan persoalan berikut: (1) Mampukah minda sedar anda memberi arahan supaya jantung anda mengepam darah dengan laju atau menghentikan operasi buat seketika? (2) Mampukan minda sedar anda mengawal sistem pernafasan agar menghantar oksigen yang lebih ke otak? Jawapannya tidak. Tetapi, mesti ada pusat kawalan yang mengawal operasi setiap organ dan fungsi badan. Sistem kawalan inilah yang dinamakan minda separa sedar. Minda ini membentuk 90% dari keseluruhan operasi minda dan minda sedar hanya 10%.

Minda sedar berfungsi memberikan sebab bagi sesuatu tindakan atau perkara di bawah pertimbangan anda (atau dirujuk sebagai minda objektif). Manakala, penyimpanan maklumat dibuat oleh minda separa sedar (atau dirujuk sebagai minda subjektif). Juga, minda separa sedar yang memberikan tindakbalas emosi bagi sesuatu perkara. Anda tidak boleh mengawal emosi. Ianya datang dengan tanpa anda mampu mengawal. Perhatikan isu berikut: [1] Anda berjalan di bandar dan berselisih dengan seseorang asing. Tiba-tiba anda mengangkat kening atau anda memberi tindakbalas. Minda anda menyampaikan maklumat yang anda mengenali orang itu tanpa anda mengarahkan minda untuk berfikir. [2] Seorang rakan bercerita tentang kesusahan diri dan masalah yang melanda diri dan keluarganya. Tanpa anda kawal, anda menitiskan air mata atau begitu terharu dengan apa yang dialaminya. Semua ini terjadi tanpa anda kawal dan inilah antara tugas minda separa sedar.


Fungsi minda separa sedar adalah luas dan anda dimohon merujuk kepada artikel tulisan saya yang terdahulu iaitu berkaitan kapten dan krew kapal. Minda sedar adalah kapten dan minda separa sedar adalah krew kapal. Di dalam sebuah kapal hanya ada seorang kapten dan ramai krew kapal. Kapten dapat melihat sesuatu situasi dan memberi arahan kepada krew kapal. Jika arahannya betul, maka, kapal akan berlayar seperti dijangkakan. Manakala, arahan yang salah dari kapten akan diterima tanpa soal oleh krew dan kesannya ialah kapal akan tersasar atau berlaku bencana. Gambaran ini adalah konsisten dengan tugasan yang dilakukan oleh minda sedar dan minda separa sedar. Segala maklumat akan memasuki minda dan diterima oleh minda separa sedar tanpa mempersoalkan kebenaran, positif atau negatif dan baik atau buruk. Minda separa sedar akan menerima sesuatu tanpa memberi sebab-sebab atau mempersoalkannya sepertimana minda sedar. Jika sesuatu perkara baik atau positif diterima oleh minda sedar, ianya akan diterima seadanya oleh minda separa sedar. Begitu juga sebaliknya, jika sesuatu perkara tidak baik atau negatif diterima oleh minda sedar, ianya akan diterima oleh minda separa sedar tanpa banyak soal.


Kesimpulannya, minda separa sedar tidak akan membuktikan atau mempertimbangkan sesuatu maklumat atau perkara yang diterima oleh minda sedar . Sama ada baik atau buruk, benar atau salah. Minda separa sedar tidak membuat sebarang pilihan dan/atau perbandingan bagi proses memberi sebab bagi sesuatu. Minda separa sedar akan menerima sebarang cadangan walaupun ianya tidak benar. Jika, orang mengatakan anda tidak mampu melakukan sesuatu dan anda menerimanya, minda separa sedar akan percaya bahawa anda tidak mampu melakukannya dan menyimpan maklumat tersebut. Contoh lain ialah jika minda sedar anda berfikir bahawa diri anda lemah dan akan gagal melakukan perniagaan, minda separa sedar tidak akan mempersoalkannya dan akan menyimpan maklumat tersebut. Maklumat-maklumat negatif ini akan berada di dalam minda buat selama-lamanya sekiranya tiada usaha untuk mengeluarkannya.


Seawal tahun 1911, Dr. E. Claparde telah membuktikan kewujudan minda separa sedar melalui ujikaji ke atas seorang pesakit wanita. Pesakit tersebut mengalami kerosakan otak dan beliau tidak mempunyai memori atau ingatan. Beliau hanya bergantung kepada situasi atau peristiwa masa kini. Sekiranya pesakit itu menemui seseorang dan dalam masa 5 minit seterusnya menemui orang yang sama sekali lagi, pesakit ini akan memberi tanda hormat seolah-olah tidak pernah bertemu dengannya. Di dalam ujikajinya, Dr. Claparde menyorokkan pin tajam di tapak tangan dan bersalaman dengan pesakit tersebut. Tindak balas spontan iaitu pesakit itu menjerit kesakitan terkena pin tajam Dr. Claparde. Pada pertemuan berikutnya, pesakit tersebut tidak menunjukkan sebarang reaksi dan memberi penghormatan seperti biasa seperti berjumpa dengan orang asing. Tetapi, yang berbeza pada kali ini ialah beliau tidak bersalaman dengan Dr. Claparde. Apabila ditanya mengapa beliau tidak bersalaman, pesakit tersebut tidak memberi sebarang jawapan. Di dalam kes ini minda separa sedarnya melindungi beliau dari pengalaman kesakitan.


Bilakah minda separa sedar beroperasi? Sebenarnya kedua-dua minda beroperasi serentak, tetapi, minda subjektif (minda separa sedar) beroperasi dengan berkesan apabila minda sedar tidak berfungsi seperti ketika anda mengantuk dan hampir tidur atau ketika anda mengelamun. Minda separa sedar tidak menggunakan organ penglihatan bagi melihat sesuatu. Ianya boleh keluar dari tubuh dan pergi jauh untuk mendapatkan maklumat. Perkara ini terjadi pada J. K. Rowlings yang mendapat idea Harry Porter. Minda separa sedar boleh memahami apa yang orang lain fikirkan, menggambarkan kandungan sesebuah kotak yang tertutup atau mengagak kandungan memori komputer tanpa perlu melayari memori komputer tersebut. Maka, minda separa sedar adalah sangat penting dan besar kegunaannya jika kita tahu bagaimana ianya beroperasi dan bagaimana memanipulasinya untuk mencapai apa yang kita kehendaki.